Mina allergier.

Jag är sjukt hypokrondisk när det gäller allergier. Så fort jag får allergisymptom, typ rinniga ögon, nysningar, kli, utslag eller snuva måste jag hitta vad jag är allergisk mot. Hittills har jag kommit upp i massor av olika saker, i stort sett allt man kan vara allergisk mot. Kända Sofie-hypokondri-allergier finns bland annat mot mot damm, gräs, pollen, gran, julstjärnor (blomman alltså), sol (ja, vad tänkte jag då?) och sist men inte minst hästar.

Allergisk på riktigt är jag dock mot bara en grej. Och det rejält. Men inte sådär typiska allergisymptom utan det ger mig mer stickningar i ögonen, huvudvärk, illamående och irritation. Detta är mot dålig typografi. Jag tror att det är något av det värsta som finns. Layouter, designer eller vad som, kan vara hur snyggt som helst men med dålig typografi ser det bara tråkigt, dåligt och B ut. Blä.

Enligt mig avslöjar det på ett enkelt sätt vem som är riktig amatör och vem som faktiskt kan lite skit.

Kommentarer
Postat av: anna

jag tackar för din kritik.

Jag har pluggat typografi men som KONSTNÄR väljer jag att följa och göra det som jag SJÄLV anser snyggt eller för den delen FULT när det gäller min egna DESIGN för att SKAPA EGEN PRÄGEL på det hela..
Om jag skulle ha en betalande kund gäller andra regler.

Vilken tur för dig att det inte är köptvång.

ha en bra helg och ta ett allergipiller eller nåt innan nästa besök på min blogg då...
;)

Postat av: anna

motiven på mina t-shirts är inte förbeställda på något sätt utan dessa gör jag på vinst eller förlust - betalar ur egen ficka med risk att ingen köper över huvudtaget så därav betratar jag inte detta på nåt sätt som "betalande kunder" inann de har köpt själva produkten och då har ju kunden i sig faktiskt bestämt sig
för att de tycker om motivet/designen/layouten.
Eller hur?
Så om de köper det varför ska jag i förhandeller efterhand sedan gå in och ändra på eventuella felavstånd mellan bokstäverna för att få än mer attraktiv ordbild?

Och att använda "konstnär" som ursäkt..????
Jag är konstnär och det är allt annat än en ursäkt.

Men jag önskar dig lycka till i din framtida karriär..som egen företagare..ad..konstnär..whatever.

2008-01-12 @ 11:33:00
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: emelie

jag är allergisk mot massor med grejer. jättejobbigt :(

2008-01-12 @ 12:34:02
URL: http://emelieisaksson.blogg.se
Postat av: anna

och jag säger att det inte är en ursäkt eftersom det ÄR min konst. Allt jag gör av fri vilja - som mina motiv är min egna konst.
Det jag blir anlitad för att göra och får betalt för att ta fram är DESIGN.

Och det är väl tur att vi har skilda åsikter för om alla tyckte lika skulle en mångfald och egen stil inte finnas.

Och att nåt ska se proffsigt ut har aldrig varit min intention med det jag gör av egen fri vilja.
Utan det ska ut som JAG.

2008-01-12 @ 13:02:09
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: anna

Men snälla du..
Du gav mig kritik och kallde min typografi för hemsk. Just ordet "hemsk" kallar jag inte heller för konstruktiv kritik.
Jag gav svar på denna kritik och försvarade min konst samt svarade på att jag har läst typografi när du gav mig boktips på området.

Jag förklarade också skillnaden på mina "fria" arbeten som mina motivtryck som det inte är några som helst köptvång på eller nån som förbeställt eller betalt mig för att göra. Utan dessa motiv gör jag helt egenfinansierat med risk att inte tjäna ett öre. Så inom dessa arbetesområden så kör jag helt ur eget tycke och smak och perspektiv och struntar i alla regler..skulle jag gå efter en massa manualer om hur allt ska se ut och vara inom mina konstnärliga arbeten så skulle jag få kasta alla illustrationer också då de är helt oproportionerliga och anatomiskt felaktiga om de skulle göras om till verkliga gestalter.

Motsatsen är då jobben jag får från direkta kunder som vill ha en logotype, en annons eller något annat grafiskt. Då kan man väl säga att jag följer den grafiska kokboken till punkt och pricka och helt enligt kundens önskemål och gör ett professionellt arbete. Har hittills inte haft en enda missnöjd kund vare sig det varit begravningsbyrå, make upartist eller ett möbelföretag som omsätter miljoner.
Hur många stora kunder har du haft?

Sen nämnde du att de som köper mina t-shirts med mina i dina ögon oproffsiga tryck visst är betalande kunder.
Yes - efter att jag själv producerat fram produkten ja och då har ju kunden själv valt att köpa t-shirten för att de gillat den - motivet, typografin - rubbet. De har ju uppenbarligen gillat den. Eller hur? Ska jag då i efetrhand gå in och säga - "ursäkta köp den inte ty jag har inte tänkt på Kerningen tillräckligt mycket här". ?

Jag är för att ge och ta kritik men under mina utbildningar har jag också fått lära mig att stå upp för det jag gör, tala för min KONST och förklara si och så med den det och detta.

Men det är väl jättebra för din del att jag inte är så bra överhuvudtaget
- då ahr du ju en konkurrent mindre att tävla om jobben med. Eller hur?

2008-01-12 @ 17:00:36
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: cajjan

bra sofie, du följer mitt spår alltså :D fast jag tycker inte det går att diskutera någonting med den där TJEJEN, du vet hon är ju utbildad orginalare så hon vet ju bäst va. FUCK OFF AND DIE I SAY.

2008-01-12 @ 22:28:43
URL: http://helloass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback