Flickan under gatan.

Jag tycker om när man får tid att läsa och då ska det såklart vara en bok som riktigt biter tag i en och som gör lite ont att lägga ifrån sig. Helgen i Skåne bjöd på en sån bok. Jag köpte den på vinst och förlust i bistron på tåget och efter bara ett par sidor varr jag fast. Den hade alla ingredienser som jag värdesätter i en bra bok. Dels utspelade den sig i Stockholm och då känner jag igen mig lite extra och lever mig in i boken. Den handlade dessutom om ett ämne som jag själv brunnit och brinner för mycket, nämligen hemlösa. Den vrider på rättssystem, socialförvaltningar och tvingar folk att ta ställning. Det är en sån bok som kommer göra skillnad. Dessutom är det egentligen den boken jag själv ville skriva. Som belyser hemlösheten som ett problem som vi måste hjälpas åt att lösa och inte som ett problem som vi vill bli av med. Behöver jag ens säga att när jag läst sista sidan blev jag nästan ledsen över att det var slut. Fantastiskt språk och en gripande berättelse. Jag kommer definitivt läsa mer av Roslund & Hellström. Box 21 har jag siktet inställt på.


 

Kommentarer
Postat av: Milla

Den håller jag på med just nu :) Började på Box 21 för ett tag sen men fastnade inte alls för den. Så kan det vara :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback