vegantårta.

Idag fyller "vår vegan" (det vill säga inneboende Daniel) 25 och jag är av den fasta åsikten att födelsedagar inte bör firas utan tårta så jag har provat nya vingar och gjort en vegantårta. Inte så svårt egentligen, man byter bara ut alla animaliska produkter mot vegetabiliska och det allra mesta finns. Det krävdes lite eftertanke i affären dock. Tårtan har vanliga sockerkaksbottnar (utan ägg och mjölk) och är fylld med hallongrädde och chokladmousse. Ovanpå har jag lagt banan och riven choklad.

Så här gjorde jag för den som är nyfiken:

Tårtbotten
½ dl rapsolja
4½ dl mjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk äkta vaniljpulver
2,75 dl sojamjölk med vaniljsmak

Sätt ugnen på 200°C. Smält smöret. Blanda under tiden de torra ingredienserna i en bunke. Blanda oljan med mjölk och häll i mjölblandningen. Rör med visp tills alla ingredienser lösts upp i varandra och inga större klumpar kvarstår. Häll sedan smeten i en smord springform. Gräddas på 200°C i nedre halvan av ugnen ca 45 minuter.

Hallongrädde
225 gr frysta hallon
2 dl sojagrädde
Eventuellt en nypa socker

Vispa först grädden hårt och tillsätt sedan de frysta hallonen lite i taget under fortsatt vispning. Smaka av med socker.


Chokladmousse
100 g mörk choklad (se upp så att den inte innehåller mjölkpulver, jag använde Marabous mörka)
2 dl sojagrädde

Smält chokladen i ett vattenbad, häll försiktigt i grädden och rör ihop det till en smet. Kyl ned i kylskåp tills chokladen är ca +8 grader. Vispa sedan chokladsmeten till ett fluff.

 

Dela sockerkakan i tre delar och fyll varje lager med en av fyllningar. Jag har täckt tårtan med vispad sojagrädde och det som blev över av chokladmoussen och sedan lagt på skivad banan och riven choklad.


Kommentarer
Postat av: fine

en av mina närmsta vänner är hardcore vegan och hans favoritdessert (mer av en lättsam fredagsmys sak) är mosade delicatobollar i tofulineglass. Jag lagade det åt honom på nyår och passade på att smaka. URGOTT!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback