Förvirringen kring lärarutbildningen

Idag fick Stockholms Universitet veta att de inte är godkända som lärosäte att examinera grundlärare i den nya lärarutbildningen. Huruvida de får rätt att examinera ämneslärare (det vill säga högstadielärare) återstår att se och det beslutet görs offentligt den 18 januari. Jag går ju som bekant inte den nya lärarutbildningen utan den "gamla" så egentligen berörs jag inte av besluten. Fast det gör jag väl ändå?

Utbildningen jag går är i svenska/svenska som andraspråk 5-9. Utöver mitt svenskämne ska jag välja ytterligare ett ämne och där velar jag fram och tillbaka mellan engelska eller bild. Jag blir alltså behörig lärare i två ämnen (svenska samt engelska eller bild) för årskurserna 5-9 när jag är klar. De som går den nya lärarutbildningen, där den första kullen alltså är klara ett år efter mig, blir antingen behöriga klasslärare i årskurs 4-6 med ämnena svenska, engelska, matte och ett temaval (samhällsorientering/naturorientering/praktisk orientering) eller behöriga ämneslärare för årskurs 7-9 med tre ämnen.

Så vad betyder det för mig? Jag vet inte. Att jag får en mindre behörighet? En klenare utbildning? Att jag är mindre anställningsbar? Ja, kanske. Å andra sidan läser jag fler högskolepoäng i de ämnena jag blir behörig i än vad studenterna på nya utbildningen kommer att göra. Enligt nya utbildningen för ämneslärare läser man 90 hp i sitt första ämne och sedan 60 resp. 45 i andra och tredje ämnet. Jag läser i min utbildningsgång 120 hp svenska och 60 hp av mitt andra ämne. Därtill läser jag 60 hp i svenska som andraspråk men blir inte behörig lärare i det. Så, jag läser alltså egentligen tre ämnen (med fler hp i mitt 'tredje' ämne än studenterna i nya lärarutbildningen) men blir ändå bara behörig lärare i två. Vidare blir jag behörig i årskurserna 5-9, vilka inte alls finns med i nya utbildningen. Där får man välja, antingen "mellan- eller högstadie". Dessutom examineras jag från ett universitet som, efter min studentkull, inte längre har rätt att examinera lärare. Hur attraktiv blir man då på arbetsmarknaden? Som sagt, många frågor men inga svar.

Förmodligen spelar det inte så stor roll, jobben finns nog där för mig som språklärare oavsett vilken utbildning jag går. Men jag kan inte hjälpa att känna mig lite lurad, eller som att jag i alla fall hamnat på lite fel tåg. Vad jag hoppas på är att de 60 hp jag kommer att ha i Svenska som andraspråk kommer att vara värt något när jag söker jobb även om jag inte är behörig lärare. Om studenterna i nya lärarutbildningen kan bli behöriga på 45 hp borde jag väl vara det på 60?

/Förvirrad lärarstudent

Kommentarer
Postat av: Simone

Klart du kommer bli attraktiv på arbetsmarkanden ändå!! Du kan ju inte hjälpa att lärarutbildningen görs om stup i kvarten. Sen tror jag precis som du att dina kunskaper i svenska är så omfattade att du kommer behövas överallt! Resultat från undersökningar gjorda av skolverket visar att Sverige inte längre är i toppen utan på 18:e plats... och då behövs verkligen du med mycket kunskaper i svenska!! Sen tror inte jag att utbildningens utformning spelar roll vid anställningar, personligheten och vilken syn man har på lärande väger in lika mycket.... och då kommer du ju vara jätte eftertraktad! =) Se på mig, min utbildning gjordes oxå om och de som går ut nu i januari (ett år efter mig)har en annan titel än mig.... och jag har jobb! Det löser sig, var inte orolig kusin-vitamin! Puss

2010-12-17 @ 19:08:49
Postat av: sofia

jag är med helt förvirrad, trode först att de va oss det gällde med lärarutbildningen, men sen fattade jag att de va den nya, kännde mig lite skadeglad att de inte kommer att bli behöriga ochsådär, men sen så kom funderingarna, de e krångligt, man aknske borde haffe en studievägledare som kan förklara lite bättre nu efter jul så man vet vad det faktiskt är som gäller för oss och alla andra!

2010-12-17 @ 21:25:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback