Mordet i Stureby.

Innan semestern mördades en 15-årig tjej i Stureby av en jämngammal kille. Mordet hade planerats under längre tid av killen och hans flickvän. Ni har säkert läst om det allihop.

Jag har följt det här målet nästan slaviskt på alla internetsidor jag har kunnat komma över. Förundrad och förbluffad över att en sån sak kan hända. Vad föranleder det och hur kan det någonsin vara värt det? Och det svämmar över med hat. Hat från de två åtalade mot den döda Therese Johansson Rojo och hat från så många anhöriga/vänner/ungdomar mot de två åtalade.

Pojken har erkänt och berättat om hur han gick tillväga för att ta livet av Therese medans flickan har nekat till inblandning. Idag fick de sina domar. Pojken döms till mord och flickan till anstiftan till mord och båda får fyra års sluten ungdomsvård.

Jag är ju inte alls insatt i juridik eller rättspsykiatrisk vård men jag vet att jag tycker att hela fallet är otroligt tragiskt. Hur man än vrider och vänder på det så har tre ungdomar och deras familjers liv för alltid förändrats på ett helt oförståeligt sätt och jag kan bara skänka dem mina tankar.

Kommentarer
Postat av: Jelena

Hej sofiex2!

Jag läste lite straffrätt förra terminen. Och du ska inte vara orolig! Dem kommer nog inte få 4 års sluten ungdomsvård ändå. Det är det absolut längsta man kan dömas till, och det motsvarar ett fängelsestraff på ca 6 år. Först gör domstolen så att dem bestämma vart på straffskalan brottet ligger, sedan görs en bedömmning ifall det finns några förmildrande eller försvårande omständigheter, och när det är bestämt så vet dem vart straffvärdet ligger på. Sedan så ger ger man dem sedan en "ungdomsrabatt" på det. I och med dem är 16 år så kommer dem att dömas till 1/4 utav det straffvärdet som dem först ansåg.



Så oroa dig inte :)

2009-09-09 @ 22:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback